Intendenci, kierownicy kuchni  komponując posiłek w przedszkolu muszą pamietać o:

1. Odpowiedniej kompozycji.
2. Właściwej wilgotności potrawy.
3.
Zapotrzebowaniu na odpowiednie wartości odżywcze i energię.

Pod pojęciem odpowiedniej
kompozycji należy rozumieć właściwe zestawienie kolorystyczne, tzn.danie nie powinno być bezwyrazu pod względem kolorystycznym (jednolite). Prawidłowo skomponowane powinno zawierać element, który je ubarwi. Zazwyczaj takim elementem są surówki, np. z marchewki. Najczęsciej podawane na obiad ziemniaki nie dodadzą mu wyrazistości, przykładowo podana marchewka lub surowka z pomidorów, czerwonej kapusty wpłynie korzystnie na percepcję wzrokową ucznia jedzącego w stołówce szkolnej obiad lub przedszkolaka. O istotności tego apektu na pewno wiedzą mamy niejadków, które często tworzą różne stwory (np. na kanapce), by ich niejadek wreszczie coś chociaż skubnął. nie tylko zatem surówki dostarczą nam tak ważnych witamin, ale również dotrą do naszych odpowiednich receptorów.

Wilgotność posiłku, czyli  przestrzeganie zasady, by skomponowany obiad w przedszkolu nie był zbyt suchy. Szczególnie ważne jest to w momenice gdy serwujemy w stołówce suchy (nie w rozumieniu potocznym) kawałek mięsa.

Bardzo istotny element w komponowaniu posiłku to takie skomponowanie śniadania, obiadu i każdego innego posiłku, które w pełni dostarczy przedszkolakowi, uczniowi wszystkich niezbędnych
wartości odżywczych. Ma ono pokryć zapotrzebowanie osoby żywionej na białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy..., no i oczywiście energię. Przy zapotrzebowaniu energetycznym należy pamiętać, by był na nią w odpowiednim procencie składała się  energia z białka, tłuszczy i weglowodanów. Myśląc o białku nie należy zapomnieć o  stosunku bialka ogółem do białka zwierzęcego.

Oczywiście szef kuchni, intendent mając na uwadze te wyznaczniki zawsze powinnien pamiętać o piramidzie żywieniowej, by już od najmłodszych lat kształtować u naszych milusińskich odpowiednie nawyki.

Życzę przyjemnego komponowania !!!